Otwarte zasoby edukacyjne

Szanowni czytelnicy strony internetowej projektu.
Czytając tę stronę, prosimy wziąć pod uwagę, iż projekt był realizowany w okresie pandemii, której pojawienia się nie zakładaliśmy. Trudności komunikacyjne jak również konieczność wykonania innych zadań związanych z pandemią, spowodowały utrudnienie realizacji zaplanowanego systemu tłumaczeń. Dlatego, znaczna część powstałych materiałów jest przetłumaczona za pomocą translatorów elektronicznych, które są ogromnym osiągnięciem techniki cyfrowej i sztucznej inteligencji, ale jeszcze nie są doskonałe.
Przepraszamy czytelników litewskich i łotewskich oraz anglojęzycznych za tkwiące w przetłumaczonych materiałach błędy językowe. Systematycznie, razem naszym partnerami z Litwy i Łotwy będziemy je eliminować.
Mimo tej wady, polecamy lekturę Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Naprawdę warto.

Metody promocji czytania opracowane przez uczestników projektu

  1. Czytanie i rozumienie utworu literackiego w języku angielskim
  2. Doskonalenie umiejętności czytania. Zadania praktyczne
  3. Krzyżówka o literaturze
  4. Książka, która pomaga być dobrym rodzicem
  5. Motyw snu i jego funkcje w utworze
  6. Papier czerpany - sposób otrzymywania papieru czerpanego
  7. Stanisław Lem - człowiek, który wymyślił przyszłość + film
  8. Przedszkolaki z Rydzewa- film
  9. Ubierz się w książkę
  10. „Czerwony Kapturek”- historyjka obrazkowa
  11. Program czytelniczy „Lubię jak mi się czyta”
  12. „Magiczna moc książek” - medialna podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni
  13. Regulamin konkursu „Książeczka - bajeczka”
  14. Akademia Mikrotik i promocja czytelnictwa
  15. Biblioteka Alytuskiego Centrum Kształcenia Zawodowego
  16. Istota czytelnictwa
  17. Jak zachęcić uczniów do czytania książek
  18. Jak zainteresować dzieci bajkami
  19. Lato z książką
  20. Metoda prezentacji książek
  21. Metody zachęcające do indywidualnego czytania
  22. O czym myślał trzmiel
  23. Pisanie pracy badawczej - skuteczna metoda doskonalenia kompetencji czytelniczych
  24. Rozszerzenie słownictwa - Komputery i technologia
  25. Strategie czytelnicze z wykorzystaniem Google Earth
  26. Tu jest Dzukija. Tu jest moja ziemia
  27. Wiosenne święto poezji
  28. Wybrane metody zachęcania uczniów do czytania książek stosowane na Litwie
  29. Edukacja czytelnicza w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Giżycku
  30. Lekcja języka angielskiego - książki i czytanie
  31. Lektury w szkole - cierpienie czy przyjemność
  32. Nauka czytania metodą Domana
  33. Organizacja Biblioteki ZSEiI
  34. Promocja książki Silva Rerum + prezentacja
  35. Rozwijanie kompetencji czytelniczych
  36. Strategie czytelnicze ZSEiI
  37. Strategie i metody edukacji czytelniczej w Przedszkolu
  38. TOP 10 dzieł literatury, które warto znać
  39. Ciągle aktualni - Charles Dickens and Oliver Twist
  40. Czy twórcze pisanie pomaga w czytaniu ze zrozumieniem
  41. Czytanie jako codzienny nawyk
  42. Jak poznać i polubić czytanie książek
  43. Jury dla dzieci, młodzieży i rodziców
  44. Lekcja czytania
  45. Lis i wrona - opowiadanie interaktywne
  46. Metody doskonalenia kompetencji czytelniczych w Technikum w Jełgawie
  47. Pedagogiczne i psychologiczne aspekty czytania - wersja 1 + wersja 2
  48. Plan lekcji
  49. Poeta Rainis 12 miesięcy
  50. Sztuka teatralna jako promotor czytelnictwa

Zasoby edukacyjne opracowane na potrzeby szkoleń

  1. Wpływ czytelnictwa na rozwój społeczny i materialny mieszkańców oraz na rozwój gospodarczy kraju
  2. Ogólny poziom czytelnictwa w Polsce
  3. Kształcenie umiejętności czytania w szkołach w Polsce
  4. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Polsce w latach 2015-2020
  5. Strategie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów
  6. Wybrane metody edukacji czytelniczej stosowane w szkołach w Polsce
  7. Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - Narodowe czytanie
  8. Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - Noc Bibliotek
  9. Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - Cała Polska czyta dzieciom
  10. Jak to robią w Szwecji? - czyli kilka zdań o promocji czytelnictwa w Szwecji
  11. Edukacja czytelnicza w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Giżycku
  12. Organizacja biblioteki w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Giżycku
  13. Organizacja biblioteki Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku
  14. Zespół Szkół Elektronicznych i Informatycznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Giżycku- prezentacja szkoły
  15. Przedszkole Miejskie nr 4 w Giżycku- prezentacja placówki
  16. Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Rydzewie
  17. Cyfrowe narzędzia stosowane do zwiększenia kompetencji czytelniczych
  18. Czytanie z technologią
  19. Decada zmian
  20. Infrastruktura cyfrowa w litewskich szkołach możliwości i wdrożenie IT
  21. Interesujuąca lektura w bibliotece
  22. Karty strategii czytelniczych
  23. Strategie czytelnicze
  24. Zachęcanie do twórczego czytania
  25. (DIBELS Next) test do oceny umiejętności czytania i pisania oraz określania środków wsparcia
  26. Efektywne strategie promowania czytania
  27. Łotwa w międzynarodowym programie oceny uczniów OECD (OECD PISA) - czytanie
  28. Osobiste znaczenie czytania w szkole podstawowej
  29. PIRLS Wykorzystanie wyników badań do promowania czytania
  30. Polityka językowa i czytelnictwo

Strategie edukacji czytelniczej

  1. Strategia czytelnicza w Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku
  2. Strategia edukacji czytelniczej w Szkole Podstawowej im. Świętego Jana Pawła II w Rydzwie
  3. Program czytelniczy w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Giżycku
  4. Strategia biblioteki progymnasium Dainava w Alytusie
  5. Strategia edukacji czytelniczej w progymnasium Dainava w Alytusie
  6. Rekomendacje dla władz przedstawione przez partnerów z Polski
  7. Rekomendacje partnerów Litewskich
  8. Rekomendacje przedstawione przez partnerów z Łotwy
  9. Strategia rozwoju bibliotek w szkole technicznej w Jełgawie
  10. Strategie czytelnicze w litewskiej szkole średniej w Rydze
  11. Szkoła Dzukija w Alytusie - plan działań w strategii edukacji czytelniczej
  12. Szkoła Dzukija w Alytusie - strategie czytelnicze biblioteki szkolnej
  13. Szkoła Średnia nr 93 w Rydze - strategia biblioteki
  14. Jaka powinna być biblioteka w szkole
  15. Plan działania biblioteki APRC 

Inne otwarte zasoby edukacyjne

  1. Jakie działania realizowane na rzecz czytelnictwa w Szwecji, należy zastosować w Polsce, na Litwie, na Łotwie?
  2. Strategie i metody edukacji czytelniczej stosowane w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Giżycku
  3. Czy działania Fundacji „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom” doprowadzą do wzrostu czytelnictwa w Polsce?- wypowiedzi nauczycieli
  4. Czy „Narodowe Czytanie” doprowadzi do zwiększenia intensywności czytelnictwa?- wypowiedzi nauczycieli
  5. Czy „Noc Bibliotek” doprowadzi do zwiększenia intensywności czytelnictwa? - wypowiedzi nauczycieli
  6. Wypowiedzi nauczycieli na temat metod popularyzacji czytelnictwa
  7. Wypowiedzi nauczycieli ilustrujące związek między czytelnictwem a rozwojem intelektualnym znanych im osób
  8. Wypowiedzi nauczycieli ilustrujące związek między czytelnictwem, innowacyjnością i zamożnością
  9. Dlaczego mieszkańcy Polski, Litwy i Łotwy czytają mało książek? (Wypowiedzi nauczycieli – uczestników szkolenia w Giżycku)

      Konferencja w Jełgavie

  1. Czytanie jako praca zespołowa - Inga Gredzena
  2. Czytanie książek - proces odkrywania siebie - Guna Alksne
  3. Konferencja 28.04.2022. Prezentacja koordynatora projektu Sandy Vanaga
  4. Opis konferencji w Jełgavie (Łotwa)
  5. Prezentacja Biblioteki w Zalenikach - Dace Vacere
  6. Promocja czytania w szkole technicznej w Jełgawie - Jana Mackēviča
  7. Rozwój umiejętności czytania - Anastasia Sidoruka
  8. Sposób na poprawę czytania w szkole technicznej w Jełgawie - Ingrida Arone
  9. Znaczenie książek w moim życiu -.Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Jelgavie

      Konferencja w Giżycku

  1. 70 lat powiatowej Biblioteki Pedagogicznej w Giżycku
  2. Motywy i Metody
  3. Nowa strategia rozwoju czytelnictwa - partnerzy polscy
  4. Rekomendacje dla władz przedstawione przez partnerów z Polski
  5. Rekomendacje przedstawione przez partnerów z Litwy
  6. Rekomendacje przedstawione przez partnerów z Łotwy
  7. strona tytułowa - Konferencja

     Konferencja w Alytus

  1. Czytanie dla psa to łatwiejszy spasób na zaprzyjaźnienie się z książką
  2. Droga do czytelnictwa - zakrety, góry, wyboje
  3. Jak Kraina Dzieci przybliża dzieciom książki i ich twórców
  4. Opis konferencji w Alytus 22.06.2022
  5. Plakat wstępny
  6. MOTYWY i METODY – czyli dlaczego chcieliśmy realizować ten projekt i jak to zrobiliśmy

 

Otwarte zasoby edukacyjne

Nauczyciel bardzo często przygotowuje lekcję przez kilka godzin, ale nierzadko również przez kilka tygodni lub miesięcy. Szkoda, by ten wysiłek był wykorzystywany tylko raz czy kilka razy w roku. Jeżeli owocem pracy nauczyciela jest plik elektroniczny, to w erze Internetu, nauczyciel może go udostępnić do wykorzystania innym kolegom.
W zamian tenże nauczyciel może skorzystać z podobnych produktów, wykonanych przez innych.

Tak mogą powstawać otwarte zasoby edukacyjne.

Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) (ang. Open Educational Resources, OER) – wspólna nazwa dla wszelkich zasobów edukacyjnych, do których istnieje w pełni otwarty dostęp dzięki objęciu ich wolnymi licencjami lub przeniesieniu do domeny publicznej i udostępnieniu za pomocą dowolnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (Wikipedia)

 oze 1

 

W Polsce, ideę tworzenia Otwartych Zasobów Edukacyjnych rozwija (między innymi) Koalicja otwartej edukacji (opis tej organizacji został wykonany na podstawie jej strony internetowej, w tym poprzez cytowanie wybranych fragmentów)

oze 2http://koed.org.pl/?lang=pl;

http://koed.org.pl/en/

 

Koalicja Otwartej Edukacji została założona przez 4 instytucje reprezentujące edukację i naukę: Fundację Nowoczesna Polska, ICM UW, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich oraz Stowarzyszenie Wikimedia Polska. Z każdym rokiem do Koalicji przystępują kolejne instytucje i organizacje. Aktualnie tj. (1 marca 2020r) Koalicję tworzy 40 podmiotów.

Misją Koalicji Otwartej Edukacji jest wspieranie tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych, naukowych i kultury oraz promowanie związanych z nimi dobrych praktyk i narzędzi.
Otwarte zasoby edukacyjne, naukowe oraz zasoby kultury prezentowane przez Koalicję Otwartej Edukacji, to wytwory szeroko pojmowanej społecznej aktywności człowieka. Udostępniane w sposób gwarantujący wszystkim swobodny i bezpłatny dostęp, prawo do kopiowania, ponownego wykorzystania: przetwarzania, modyfikowania i remiksowania w dowolnym celu, wspierają indywidualny rozwój człowieka i naszych społeczności.
Edukacja, nauka i kultura oparta o otwarte zasoby wyrównuje szanse w uczeniu się przez całe życie, demokratyzuje wiedzę, ułatwia jej upowszechnianie i rozwijanie; buduje społeczeństwo obywatelskie i kapitał społeczny, wpływa na innowacyjność świata, a równocześnie ułatwia korzystanie z różnorodnych zasobów tym, których na to nie stać, dają im społeczny awans.”

Na podstronie tego portalu pod nazwą „Projekty Koalicjantów” znajdują się linki do bardzo bogatego zestawu otwartych zasobów edukacyjnych z edukacji, nauki i kultury.

http://koed.org.pl/?page_id=6505&lang=pl

Polecamy dział „Wolne Lektury”. Jest to biblioteka internetowa prowadzona od 2007 roku przez Fundację Nowoczesna Polska. W jej zasobach znajduje się klasyka literatury polskiej i światowej, w przeważającej liczbie w języku polskim, a także utwory współczesne udostępnione na zasadzie wolnej licencji. Naprawdę, jest tam co poczytać i/lub posłuchać, ponieważ pewna liczba utworów jest udźwiękowiona.
Czytelnicy litewscy znajdą tutaj znane im nazwiska autorów jak „Vincas Kudirka, Antanas Baranauskas, Antanas Kriščiukaitis-Aišbė, Mykolas Palionis czy Adomas Mickevičius (!).

Niestety, nie znaleziono w tym zbiorze zasobów w języku łotewskim lub napisanych przez pisarzy z tego kraju (dodajmy jeszcze).

https://wolnelektury.pl/katalog/

W dziale EDUKACJA MEDIALNA został umieszczony serwis edukacyjny zawierający ponad 200 scenariuszy zajęć, ćwiczeń i materiałów do edukacji medialnej.

EDUKACJA CZYTELNICZA czeka na opracowanie.

Natomiast znaczną liczbę otwartych zasobów edukacyjnych z zakresu edukacji czytelniczej ( lub linki do nich), można znaleźć na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, który w latach 2014 -2018 prowadził aktywną działalność w tym obszarze.
Link do tych zasobów

https://www.ore.edu.pl/2018/03/pozytywnie-zaczytani/

Znaczną liczbę otwartych zasobów edukacyjnych można również znaleźć na portalu edukacyjnym SCHOLARIS, stworzonym przez tą instytucję.
Po wpisania hasła „czytelnicza” pokazuje się 140 różnego rodzaju zasobów, ale dokładne ich sprawdzenie wskazuje niekiedy na zupełny brak powiązania z edukacją czytelniczą, są również zasoby powtarzające się.

http://scholaris.pl/

Uczestnicy niniejszego projektu, będą autorami, co najmniej 50 otwartych zasobów edukacyjnych w zakresie metod kształcenia kompetencji czytelniczych na różnych przedmiotach, różnych strategii popularyzacji czytelnictwa w szkołach, przedszkolu i wśród dorosłych, wychowania przyszłych rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych własnych dzieci oraz promowania wartościowych pozycji literackich z Polski, Litwy i Łotwy.
Zasoby opracowane w językach narodowych uczestników zostaną przetłumaczone na język litewski, język łotewski, język polski oraz język angielski.
Będą pojawiały się stopniowo na tej stronie, przy czym ich największy wysyp powinien być w 2022 r.
Podejmiemy ich próbę umieszczenia na portalach edukacyjnych internetowych na Litwie, Łotwie i Polsce.

Mamy nadzieję, że wykonane przez uczestników projektu OTWARTE ZAOBY EDUKACYJNE będą przydatne do prowadzenia edukacji czytelniczej w wielu szkołach w krajach partnerów i wpłyną na poprawę czytelnictwa.

Zwiększenie tej aktywności jest niezbędne do zapewnienia naszym dzieciom właściwych warunków rozwoju społecznego a naszym krajom trwałego rozwoju gospodarczego.

oze 3
Informacje o licencji: Autorem Globalnego logo Otwartych Zasobów Edukacyjnych jest Jonathasa Mello jest udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Unported 3.0

Otwarte zasoby edukacyjne związane ze szkoleniem przygotowane przez wykładowców (do pobrania po 12 marca 2020)

 

 

2024 © Efektywne strategie w edukacji czytelniczej uczniów All Rights Reserved.