Działania związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami
Działania związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami, czyli szkolenia nauczycieli były podstawowym działaniami projektu. Brało w nich 50 osób, po 5 osób reprezentujących każdego partnera. Udział w szkoleniach pomógł nauczycielom nabyć i/lub rozwinąć umiejętności prowadzenia edukacji czytelniczej, którą rozumiemy, jako rozwijanie zainteresowań i kształtowanie kompetencji czytelniczych uczniów oraz promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Wymiana doświadczeń, odbywająca się podczas szkoleń, ułatwiła opracowanie przez zespoły nauczycieli z jednej szkoły, strategii rozwoju czytelnictwa w szkole oraz określenie nowego sposobu funkcjonowania biblioteki szkolnej. Wiedza i umiejętności nauczycieli uzyskane w wyniku realizacji projektu będą przez nich stosowane i rozwijane w dalszej pracy.
Mamy nadzieję, że bezpośredni przykład nauczycieli biorących udział w projekcie i szkół zaangażowanych w to przedsięwzięcie, zachęci innych nauczycieli i inne szkoły do korzystania z informacji i rezultatów umieszczonych na tej stronie internetowej.
Nauczyciele – uczestnicy projektu podczas szkolenia na Łotwie (Muzeum Rainisa i Aspazji w Rydze)
Terminy i organizatorzy szkoleń
Lp. |
Organizacja wiodąca |
Tytuł szkolenia |
Kraj, Forma szkolenia Miejscowość |
Termin |
Liczba uczestników |
1 |
Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji przy współpracy z innymi partnerami z powiatu giżyckiego |
Edukacja czytelnicza oraz biblioteki szkolne i publiczne w powiecie giżyckim |
Polska Giżycko, Forma zdalna |
Grupa A 16.11-20.11.2020 |
50 (2x25) |
2 |
Rigas 93.vidusskola; Rigas Lietuviesu vidusskola |
Kształcenie kompetencji czytelniczych realizowane w szkołach na Łotwie |
Łotwa stacjonarnie (Ryga i Jełgava) |
20-24 września 2021 |
50 |
3 |
Centrum Szkolenia Zawodowego w Alytus we współpracy z Alytuską Szkołą Alytus Dzukija i Gimnazjum Dainava w Alytus |
Edukacja czytelnicza na Litwie oraz funkcjonowanie bibliotek szkolnych i biblioteki publicznej w Alytus |
Litwa stacjonarnie (Alytus, Wilno) |
8-12 listopad 2021 |
50 |
4 |
Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Giżycku |
Edukacja czytelnicza oraz biblioteki szkolne i publiczne w powiecie giżyckim i Olsztynie |
Polska |
4-7.05. 2022 |
50 |
Szczegółowe programy szkoleń
Szkolenie w Giżycku
Temat: Edukacja czytelnicza w Polsce oraz biblioteki szkolne i publiczne w powiecie giżyckim
Dzień 1 Moduł I Rozwijanie kompetencji informatycznych według „Ram odniesienia dla rozwoju i rozumienia kompetencji cyfrowych w Europie DIGCO MP” w zastosowaniu do edukacji czytelniczej i pracy biblioteki. Dzień 1 |
||
8.00 -14.30 |
Kompetencja 3. Tworzenie treści. Tworzenie treści |
Marcin Zaród Ekspert zatrudniony przez Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji |
Kompetencja 3. Integracja i przetwarzanie treści |
||
Kompetencja 3. Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji |
||
Kompetencja 3. Programowanie |
||
Kompetencja 4. Bezpieczeństwo. Narzędzia służące ochronie |
||
Kompetencja 4. Ochrona danych osobowych |
||
Kompetencja 4. Ochrona zdrowia |
||
Dzień 2 |
||
8.00 -14.30 |
Kompetencja 4. Bezpieczeństwo. Ochrona środowiska |
Marcin Zaród Ekspert zatrudniony przez Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji |
Kompetencja 5. Rozwiązywanie problemów. Rozwiązywanie problemów technicznych |
||
Kompetencja 5. Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów |
||
Kompetencja 5. Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii. |
||
Kompetencja 5. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych |
||
Moduł II. Innowacyjne strategie upowszechniające czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży realizowane w Polsce Dzień 3 |
||
8.00 -11.00 |
Organizacja biblioteki w Zespole Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku |
Waldemar Bargiel Zespół Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku |
Metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej w Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku |
||
11.30 -14.30 |
Organizacja Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej w Powiatowym Ośrodku Rozwoju Edukacji w Giżycku |
Grażyna Imporowicz Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji |
Metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Powiatowym Ośrodku Rozwoju Edukacji |
||
Dzień 4 |
||
8.00 -12.00 |
Wpływ czytelnictwa na rozwój społeczny i materialny mieszkańców oraz na rozwój gospodarczy kraju |
Waldemar Bargiel, Zespół Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku Kazimierz Ambroziak Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Giżycku |
Ogólny poziom czytelnictwa w Polsce |
||
Kształcenie umiejętności czytania w szkołach w Polsce |
||
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Polsce w latach 2015-2020 |
||
Strategie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów przedstawione w publikacji „CZYTELNICTWO– NOWA JAKOŚĆ” |
||
12.30 -14.30 |
Organizacja edukacji czytelniczej w Przedszkolu Miejskim Nr 4 |
Iwona Słowikowska Przedszkole Miejskie Nr 4 w Giżycku |
Metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej w Przedszkolu Miejskim Nr 4 w Giżycku |
||
Dzień 5 |
||
8.00-12.00 |
Wybrane metody edukacji czytelniczej stosowane w szkołach w Polsce |
Beata Harasim Szkoła Podstawowa w Rydzewie Kazimierz Ambroziak Powiatowy Ośrodek Rozwoju Edukacji w Giżycku |
Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - „Narodowe Czytanie” |
||
Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - „Noc Bibliotek” |
||
Ogólnopolskie akcje i inicjatywy czytelnicze - „Cała Polska czyta dzieciom” |
||
Polska czyta – Szwecja czyta” - czyli jak to robią w Szwecji”. |
||
12.30 -14.30 |
Organizacja biblioteki w Szkole Podstawowej w Rydzewie |
Katarzyna Kozłowska Szkoła Podstawowa w Rydzewie |
Metody/strategie stosowane w edukacji czytelniczej w Szkole Podstawowej w Rydzewie |
Otwarte zasoby edukacyjne związane ze szkoleniem przygotowane przez wykładowców (są dostępne na podstronie „Otwarte Zasoby Edukacyjne”).
Opis zrealizowanego działania - do pobrania.
Opinie uczestników szkolenia (są dostępne na podstronie „Otwarte Zasoby Edukacyjne”)
Szkolenie w Rydze i Jełgawie
Kształcenia kompetencji czytelniczych realizowane w szkołach na Łotwie
.
Dzień 1 - 20.09.2021 |
||
Szkoła Nr 93 |
||
8.00 13.00 |
Jak w edukacji w szkole podstawowej promować czytanie mające osobiste znaczenie dla ucznia? |
Gunta Siliņa Jasukēviča. |
Możliwości wykorzystania testu Dibels NEXT do oceny umiejętności czytania i określenia działań wspierających |
Anda Mauriņa |
|
Możliwości wykorzystania różnych aplikacji informatycznych do nauki i kształceniu nawyków czytania |
Indra Siksaliete |
|
Promowanie umiejętności czytania w Szkole Średniej nr 93 |
Indra Siksaliete |
|
Ewaluacja podręczników do literatury - seminarium czytelnicze |
||
Rozwijanie umiejętność czytania w języku obcym (niemieckim) |
Inga Volfa |
|
Biblioteka szkolna – jako szczególne miejsce w rozwijania umiejętności czytania i kształtowania nawyków czytania książek. |
||
Pomoce dydaktyczne do nauki czytania i pisania |
Liene Valdmane |
|
15.00-17.00 |
Ryskie Centrum Młodzieży „Kaņieris“ Promocja czytelnictwa w Ryskim Centrum Młodzieży „Kaņieris”. |
Pracownicy Centrum |
8.00-12.00 |
|
|
Dzień 2 - 21.09.2021 |
|
|
Litewska szkoła średnia |
|
|
Sztuka teatru jako czytelnia |
Reinis Vējiņš |
|
Lekcja otwarta lekcja "Sztuka teatru" |
Reinis Vējiņš |
|
Pedagogiczne i psychologiczne aspekty umiejętności czytania i pisania |
D. Potashova, S. Paula |
|
Rola biblioteki szkolnej w rozwijaniu umiejętności czytania i pisania. |
D. Potashova, S. Paula |
|
Biblioteka Narodowa w Rydze |
|
|
15.00 -17.00 |
Projekty ukierunkowane na kształtowanie nawyków czytania realizowane przez Łotewską Bibliotekę Narodową w Rydze. |
Pracownicy Biblioteki |
Dzień 3 - 22.09.2021 |
|
|
Muzeum Rainis i Aspazija w Rydze |
|
|
8.00 -15.00 |
Ewaluacja badań LU OESD, PIZA, PIRLS i wykorzystanie wyników tych badań do promowania czytania |
Antra Antra Ozola Rita Kiselova |
Życie i twórczość poetów łotewskich Rainisa i Aspazji (film) . |
Pracownicy Muzeum |
|
Integracyjna metodologia nauczania w celu zmniejszenia specyficznych zaburzeń czytania u uczniów szkoły podstawowej Czytanie jako czynność mowy Strategie nauki czytania |
Anda Kauliņa |
|
Dzień 4 - 23.09.2021 |
|
|
8.00 -15.00 |
Fundacja „Ziedonis” |
|
Kreatywne pisanie i inne techniki czytelnicze Iveta Ratinika |
Iveta Ratinika |
|
Ocena umiejętności czytania na egzaminach państwowych - sytuacja na Łotwie po 3 klasie, po 6 klasie, po 9 klasie - Kaspars Špūle kierownik Wydziału Egzaminacyjnego |
Kaspars Špūle |
|
Wykorzystanie muzeów pisarzy i poetów łotewskich do promowania czytania przez młodzież - pedagogika muzealna. Zajęcia edukacyjne w Muzeum O. Vācietisa i Muzeum Akuratera. |
Pracownicy Muzeum |
|
Dzień 5 - 24.09.2021 |
|
|
Szkoła Techniczna w Jełgawie |
|
|
8.00-14.00 |
Prezentacje nauczycieli / opowieści o promowaniu umiejętności czytania i pisania |
Nauczyciele szkoły |
Prezentacja o Szkole Technicznej w Jelgavie + wycieczka po szkole (biblioteka, sale do nauki, laboratoria, warsztaty) |
Nauczyciele szkoły |
|
Promocja czytelnictwa w Bibliotece Miejskiej w Jelgavie. |
Nauczyciele szkoły |
|
Promocja czytelnictwa realizowana przez Bibliotekę dla Dzieci i Młodzieży "Zinitis" |
Nauczyciele szkoły |
Opis zrealizowanego działania (do pobrania)
Ewaluacja szkolenia – Refleksje uczestników szkolenia (do pobrania)
Szkolenie w Alytus
Edukacja czytelnicza na Litwie oraz funkcjonowanie bibliotek szkolnych i biblioteki publicznej w Alytus
Miejsce szkolenia:
Szkoła w Kurnėnai Lauris Radziukynas,
Draugystės g. 2, Kurnėnai, LT-64233 Alytus r.
Program szkolenia
Dzień 1 2021-11-08 |
||
9:00 – 10:00 |
Prezentacja szkoły w Kurnėnai |
Dainava |
10:00 – 11:00 |
Szkolenie (Moduł I) "Cyfrowa infrastruktura szkół litewskich: Możliwości informatyczne i wdrażanie" |
Kęstutis Viselga |
11:00 – 12:00 |
Szkolenie (moduł II) "Kreatywne strategie czytania" |
Nijolė Amšiejienė, |
13:00 – 14:30 |
Realizacja edukacji czytelniczej przez szkołę i bibliotekę Alytuskiego Centrum Kształcenia Zawodowego. Wizyta w szkole i bibliotece. |
Vijoleta Vaitulevičienė Jolanta Miliauskė |
15:00- 16:00 |
Ewaluacja edukacji czytelniczej wśród uczniów prowadzonej przez Alytuskie Centrum Edukacji Zawodowej |
Jolanta Miliauskė |
Dzień 2 2021-11-09 |
||
9:00 – 10:30 |
Szkolenie (Moduł I) "Komunikacja i współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych". |
Jurgita Kamandulienė |
10:30 – 11:00 |
Szkolenie (moduł II) "Litewski program promocji czytelnictwa i doświadczenia z promocji czytelnictwa w Alytus Dainava Progymnasium" |
Eglė Lynykienė |
11:00 – 12:00 |
Szkolenie (Moduł II) "Czytanie psu - sposób na zaprzyjaźnienie się z książką". W szkoleniu uczestniczył pies. |
Inesa Ežerskytė-Purenok (pedagog specjalny, logopeda, kaniterapeuta. Joana Grygutis (psycholog, kaniterapeuta) |
13:00 – 14:30 |
Realizacja edukacji czytelniczej przez szkołę i bibliotekę Alytaus Dainavos progimnazijos, Vilties g. 12, Alytus. Wizyta w szkole. |
Edita Matulevičienė, Virginija Šeštokienė |
14:30 |
Ewaluacja edukacji czytelniczej wśród uczniów prowadzonej przez szkołę Dainava w Alytus |
Edita Matulevičienė |
Dzień 3 2021-11-10 |
||
9:00 – 11:00 |
Szkolenie (Moduł I) "Cyfrowa infrastruktura szkół litewskich: Możliwości informatyczne i wdrażanie" |
Kęstutis Viselga |
11:00 – 12:00 |
Szkolenie (moduł II) "Karty strategii czytania" |
Danutė Venclovaitienė, |
13:00 – 14:30 |
Realizacja edukacji czytelniczej przez szkołę i bibliotekę Alytaus Dzūkijos mokyklos, Tvirtovės g. 7, Alytus . Wizyta w szkole i bibliotece. |
Inga Diškevičienė |
14:30 |
Ewaluacja edukacji czytelniczej wśród uczniów prowadzonej przez szkołę Dzukija w Alytus |
Edita Matulevičienė |
Dzień 4 2021-11-11 |
||
9:00 – 11:00 |
Szkolenie (Moduł I) Czytanie IT |
Vilija Špokienė |
11:00 – 12:20 |
Szkolenie (Moduł II) „Literatura dziecięca na Litwie. Dekada zmian
|
Justinas Vancevičius (Kierownik Programu Planeta Dzieci) |
13:00 – 14:30 |
Wizyta w Bibliotece Miejskiej w Alytus |
Vilija Sušinskienė |
14:30 |
Ewaluacja edukacji czytelniczej prowadzonej przez publiczne instytucje kultury Miasta Alytus |
Edita Matulevičienė Vilija Sušinskienė |
Dzień 5 2021-11-12 |
||
8:00 – 12:00 |
Edukacja czytelnicza realizowana przez Bibliotekę Narodową Litwy. Wizyta w Bibliotece Narodowej Litwy w Wilnie |
Silva Balčiuvienė Edita Matulevičienė Eglė Lynykienė |
12:00 -14:00 |
Ewaluacja edukacji czytelniczej prowadzonej przez publiczne instytucje kultury i szkoły na Litwie |
Silva Balčiuvienė Edita Matulevičienė Eglė Lynykienė |
Otwarte zasoby edukacyjne związane ze szkoleniem przygotowane przez wykładowców (są umieszczone na stronie internetowej – podstrona Otwarte Zasoby Edukacyjne).
Uzupełniające szkolenie w Giżycku
Temat: Edukacja czytelnicza w Polsce oraz biblioteki szkolne i publiczne w powiecie giżyckim
Program szkolenia
04.05.2022 (środa)
8.00 - wyjazd do Olsztyna.
10.30-14.00 - wizyta w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Olsztynie
15.30 – wyjazd do Biblioteki Uniwersyteckiej Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego
16.00 -17.30 - zwiedzanie biblioteki
17.30 – 20.00 – powrót do Giżycka
05.05.2022 (czwartek)
10.00-13.00 konferencja podsumowująca projekt „Efektywnie strategie w edukacji czytelniczej uczniów”
15.30 - wyjazd do Rynu
16.00 17.30 – Kim był bohater poematu Adama Mickiewicza - Konrad Wallenrod. Zwiedzanie Zamku w Rynie.
17.30- 21.00 – „Wspólne czytanie polsko – litewsko – łotewskie w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Rynie”.
06.05.2022 r. (piątek)
8.00 – zbiórka PORE (ul. Smętka 5) i wyjście do Przedszkola Miejskiego nr 4 w Giżycku
8.15-10.30– Przedszkole Miejskie nr 4 „Cała Polska Czyta Dzieciom”
11.00 – 13.00 - Sala Koncertowa Szkoły Muzycznej (ul. Kolejowa 22). Udział w uroczystości 75-lecia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Giżycku.
7.05.2022 (sobota)
9.00 - 13.00 - Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna w Giżycku.
Podsumowanie projektu. Zakończenie szkolenia i wręczenie certyfikatów